MTM står för Methods-time measurement och har används under decennier inom näringslivet och industrin för att mäta tidsåtgång.
Följande MTM-mätning är genomförd på en av de mer frekventerade rastlokalerna i en svensk storstad, utifrån en helt vanlig manlig bussförare, som bör vara representativ för bussförare i allmänhet (en manlig bussförare utan prostataproblem eller med de problem kvinnor kan stå inför med menstruation och annat).
För den som på något sätt känner sig tveksam inför nedanstående MTM-mätning rekommenderar SFIB att en egen motsvarande MTM-mätning görs.
Förflyttning från entrédörr till toalettutrymme: 10 sekunder
Igångsättning av urinflöde: 25 sekunder
Urinering: 1 minut och 35 sekunder
Eftertömning av urin: 25 sekunder
Tvätt av händer (ovan-, undersida samt fingrar, alla ytor som kan vara kontaminerade via bussratt): 40 sekunder
Avsköljning av tvål från händer: 25 sekunder
Torkning av händer på pappershandduk: 15 sekunder
Förflyttning till tvättställ i personalkök: 15 sekunder
Tvätt av egen kaffemugg: 45 sekunder
Förflyttning till kaffemaskin: 5 sekunder
Beredning av kaffe i kaffemaskin: 45 sekunder
Förflyttning till kaffebord eller annan lämplig plats: 10 sekunder
Intag av kaffe (observera: redan kylt drickbart kaffe, varmt kaffe tar betydligt längre tid att dricka): 2 minuter och 15 sekunder
Förflyttning tillbaka till entrédörr: 15 sekunder
Spola upp ett glas kallt vatten: 15 sekunder
Dricka ett glas vatten: 30 sekunder
Äta en banan utan att ”pressa” ner den: 1 minut och 51 s
Äta en mindre smörgås: 2 minuter och 37 sekunder
Tömning av avföring vid normal mage: 2 minuter och 48 sekunder
Tömning av avföring vid magproblem och orolig mage: (kan handla om betydligt längre tid)
Kvinnligt toalettbesök vid menstruation: (kan handla om betydligt längre tid än att bara tömma urin)
Viss tid för avkoppling enligt Arbetsmiljöverkets och Regeringsrättens utsaga då lagefterlevnad av Trafikförordningen 3 Kap. 1 § och säkerheten i trafiken är en nödvändighet: 5 minuter ostörd egentid för bland annat visuell vila bör kunna utgöra ett rimligt exempel, men kan naturligtvis variera utifrån förarens aktuella dagsform, kundbelastning, trafikbild och aktuell arbetsintensitet.